Σημαντική Συνεισφορά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην Ελληνική Οικονομία
Η ελληνική οικονομία δέχεται μια σημαντική ώθηση από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με τη συνεισφορά του να ανέρχεται σε 3,3 δισ. ευρώ για το 2023. Αυτά τα στοιχεία προέρχονται από έρευνα του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) σχετικά με τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο του αεροδρομίου στην Αθήνα, τα οποία παρουσιάστηκαν σε μια ειδική εκδήλωση στο πλαίσιο του 35ου συνεδρίου ACI Europe, που διεξάγεται στην Αθήνα από τις 18 έως τις 20 Ιουνίου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, επισήμανε ότι η δυναμική ανάκαμψη του αεροδρομίου έχει καθοριστική σημασία για την ελληνική οικονομία, παρά τις προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει κατά καιρούς. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι «η μελέτη στηρίχθηκε στα αποτελέσματα του 2023, όπου καταγράφηκε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 10% σε σύγκριση με το 2019, και προβλέπεται περαιτέρω αύξηση κατά 13,5% το 2024». Επιπλέον, για το πρώτο εξάμηνο του 2025, η κίνηση αναμένεται να είναι αυξημένη κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
Οι θετικές εξελίξεις συνεχίζουν, καθώς ο ΔΑΑ εισέρχεται σε μια νέα φάση ανάπτυξης με ένα νέο πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 1,3 δισ. ευρώ. Αυτές οι επενδύσεις θα συμβάλλουν στην κατασκευή υποδομών που θα είναι ικανές να υποδεχθούν πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες ετησίως, όπως σχολίασε ο κ. Παράσχης.
Η επίδραση του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών δεν περιορίζεται μόνο στους αριθμούς. Ο αερολιμένας έχει εξελιχθεί σε μια ζωντανή υποδομή που συνδέει τη τοπική κοινωνία και την εθνική οικονομία. Ο Διευθύνων Σύμβουλος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη γρήγορη ανάκαμψη του αεροδρομίου, παρά τις συνεχείς κρίσεις, όπως η οικονομική κρίση και η πανδημία, που είχαν την επίδρασή τους στην οικονομία και την συνδεσιμότητα του αεροδρομίου.
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, τόνισε ότι το Ελευθέριος Βενιζέλος παρουσίασε το 2023 τη γρηγορότερη ανάκαμψη σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, πολλά από τα οποία δεν κατάφεραν καν να φτάσουν τα επίπεδα κίνησης προ της πανδημίας. «Αυτή είναι η πρώτη φορά που μετρήσαμε τις δραστηριότητες του αεροδρομίου στην υπόλοιπη οικονομία μετά την πανδημία και τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά», ανέφερε ο κ. Βέττας.
Οι επιδράσεις του αεροδρομίου στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, κατά το 2023 ανέρχονται σε 3,3 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε 1,5% του ΑΕΠ. Από αυτά, σχεδόν 800 εκατ. ευρώ αφορούν τη διασύνδεση του αεροδρομίου με τους προμηθευτές του, ενώ οι προκαλούμενες επιδράσεις στην οικονομία συνολικά ξεπερνούν τα 800 εκατ. ευρώ.
Σχετικά με τις θέσεις εργασίας, η συνολική συνεισφορά του αεροδρομίου αντιστοιχεί σε 50.000 θέσεις εργασίας, που αντιπροσωπεύουν το 1% της εγχώριας απασχόλησης. Από αυτές, οι 18.900 είναι άμεσες, οι 17.200 έμμεσες και οι 13.500 θέσεις επηρεάζονται από τις δραστηριότητες του αεροδρομίου. Σημειώνεται ότι από τις άμεσες θέσεις, οι 4.700 προέρχονται από την περιοχή των Μεσογείων.
Το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να συλλέξει έσοδα ύψους 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα μισά, 600 εκατ. ευρώ, συνιστούν άμεσες συνεισφορές στα δημόσια έσοδα. Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος στο ΑΕΠ από το οικοσύστημα του αεροδρομίου προέρχεται από τις αεροπορικές δραστηριότητες. Ο αντίκτυπος αυτός είναι πιο έντονος στην Αττική και αντιστοιχεί σε 2,8 δισ. ευρώ ή 2,7% του ΑΕΠ.
Κατά την τελευταία ανάλυση, ο τομέας του τουρισμού μέσω του αεροδρομίου εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ για το 2023, δηλαδή 2,2% του ΑΕΠ. Συνολικά, η συνεισφορά του αερολιμένα, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού, ανέρχεται σε 8,6 δισ. ευρώ.